Adri's homepage

EK 2004, Tobole, Garda 11-15 mei

Dinsdag, de eerste wedstrijddag.

De ochtend begon goed, ik hing al om 6:00 boven de wc... Mijn maag was helemaal van slag en ik kon niets binnen houden tot 12:00 toen we het water op moesten. Het begon gelijk lekker, 3uur op het water voor 1 race. Ik was gebroken, maar gek genoeg ging het racen best wel aardig. Het waaide lekker hard, ik had mijn 11.6 op gezet (meer wilde ik niet optuigen) En mijn snelheid was erg goed met die overpowerde races. Ik was wel niet zo scherp, maar het hangen deed blijkbaar genoeg. Toen we dus na 3 uur op de kant waren (een uur dobberen), hoopte ik dat we zouden stoppen, maar na een uurtje kwam de wind alweer terug...... heel raar, een soort ochtend en middag wind, allebei behoorlijk hard 14-20 knopen. Ik kon nu eindelijk weer water drinken maar ik moest mijzelf bijelkaar rapen om het water op te gaan. En weer ging het wel vrij aardig. Ik denk dat mijn lichaam niet er blij was met deze acties. Ik stond 19e maar er waren nogal wat valse starts die vandaag een aftrek krijgen.

Woensdag
Fysiek ging het heel wat beter dus dat beloofde wat. Ik zat in een iets zwaarde groep als gisteren (hoewel iedereen dat denkt) Ohja even voor de duidelijkheid, er zijn 2 fleets van 74 man die morgen in gold en silver worden ingedeeld. De voorronden tellen echter wel mee! Het ging best goed, lekker geraced (weer tegen Ron natuurlijk) en een top 10 plaats was haalbaar. De wind werd langzaam iets minder, ik kwam wat ongelukkig uit en ging downwind de verkeerde kant op. 15e dus.... niet zo best.
De tweede race vandaag was met minder wind, ik had de beste start van iedereen, was ongeveer als 8e boven, maar mijn snelheid is te laag met lichtweer. Ik was afgezakt tot plaats 10 toen de wind helemaal wegviel. De race werd afgeblazen. De wind valt hier dan ook erg weg, binnen een half uur komt de wind van geen een kant meer.

Het weerbericht is schijnt slecht te zijn, maar ik heb nog nooit een plek gezien waar het s,ochtend windstil is en een uur later 20 knopen... Alsof er een knop wordt omgedraait. Ik sta nu zo slecht dat een 15e plaats niet echt haalbaar meer is, maar ik geef niet op.... ;-)

Donderdag 13 mei

Vandaag de hele ochtend wachten, maar toch wind! We moesten 2 keer een outerloop varen en back to back om de 6 voorronden af te maken. Veel konden hun 12 meter niet meer houden en gingen over op 11m. Ik had 11.6 en dat was prima. Ik ging af en toe erg hard, ik zat met ROn in de groep dus ik kon goed meten... We zijn wel 10 keer van plek gewisseld, maar bij de finisch was ik steeds 3 of 4 plaatsen achter. Dat is steeds mijn eigen schuld, ik ga zo wisselled dat ik het ene rak 6 plaatsen win en het volgende die weer inlever. Mijn hoogte is namelijk niet al te best en als er dan 160 surfers op het water zijn +windshifts+ klots golven, dan loopt het niet goed. Als ik dan eindelijk vrij vaar gaat het gas erop en is mijn snelheid top. Daar moet nog wat aan gesleuteld worden.

Vrijdag 14 mei
Goldfeet. Wat een verschil! Dit is echt racen. Niet alleen ben ik weer helemaal fit, ook is het veel spannerder met iedereen tegelijk! Vanmorgen op 12:00 knalde de wind in een keer van 0 knopen naar 20 en werden er nog even snel kleine zeilen opgetuigd. Ik niet, ik heb alleen mijn 11.6 gebruikt, die gaat prima. Grappig detail is dat er mensen met 10.7 staan terwijl Albeau, Lever en Gucci gewoon met 12.5 blijven varen. Bij de start 12-16 knopen. De eerste race ging redelijk goed, ik was blij dat ik voor de eerste keer tegen Wilko kon varen. (raar zo,n systeem) Wilko gaat heel er goed. Ik ging lekker tot ik een ingeving kreeg en links af ging in de tweede upwind. Toen bleek wat ook al vrij duidelijk was, gewoon achter de rest aanvaren is de enige optie. Altijd naar dezelfde kant. Saai hoor. In de laatste downwind knalde ik 8 man voorbij toen ik wel de goede kant op ging en een vlaag pakte. Aan de kant bleek dat Ron en ik vals waren die race....

De volgende race (8) nam de wind fink toe en had ik weer een goede start. Goed is trouwens relatief, want eigenlijk moet je over stuurboord ondanks dat bakboord vele malen gunstiger is. De rechterkant van de baan is nou eenmaal beter. Heel irritant, omdat over stuurboord geen ruimte is om te starten en veel mensen crashen. Iedereen vaart gewoon door... Ik was goed boven en met die 20 knopen wind verloor ik niets tegen die toppers. Een lekkere 12e plaats.

De 3e race was lekker, maar als je er niet bijzit bij de start kan je te rest wel vergeten. Ik was rond de 20 boven, dan wordt inhalen lastig, vooral omdat die trage starboards zo tegen de wind in prikken. Oberdoor gaat wel, maat als je 20e ligt is kost dat heel veel tijd en hoogte. Prima windje, een goede race 19e is redelijk.

De laatste race was er minder wind en dacht ik bij de boot te starten. Fout, op 20 seconden kon ik geen wind vinden en ben ik niet meer in plane gekomen. De eerste mislukte start, ik lag gelijk aller laatste! Ik heb toen de baan rond gevaren en gekeken of er nog windshifts waren anders dan de trein van surfers, maar er bleek dus maar 1 route.

In de top gaat Woitec als een kogel en heeft Pieter nog een aftrek nodig. ALs we morgen nog 1 race varen hebben we een aftrek extra.

Een flinke zware dag, maar goed dat ik weer kan eten, dat is best handig... Lange races met grote zeilen. We zijn weer lekker uit elkaar getrokken.

Bij de protesten ging er nog wel ietst fout,Cindy kreeg een DND nadat ze gisteren de baan fout had gevaren. Heel raar, omdat het protest van de organisatie gisteren was gecanceled (te laat) en Cndy nooit kon toegeven dat ze fout zat. Heel kinderachtig.

Zaterdag 15 mei 2004

De laatste dag op Garda was een pittige: 20-25 knopen! Ondanks dat ik heel lang met mijn 11.6 kan varen, was race 11 toch even te veel van het goede. De baan was ingekort vanwege de vele wedstrijden om de baan heen: Bootjes, catamarans en (recreatie) surfers door elkaar heen. Ik had een goede start, maar een of andere gek uit GBR ging 10 seconden te vroeg even boven me varen. Ik stond zo overpowered dat ik deze keer niet mij board onder hem door kon laten lopen, dus zag ik het hele veld over me heen komen. Ik zag dat Woitec ook niet goed weg was en naar de kant ging. Ik heb nog geprobeerd terug te komen en nog Wilko en Ron in kunnen halen, maar er was geen redden meer aan op zo’n korte baan. Ron brak trouwens nog zijn mast in die race en was net op tijd voor de laatste race terug. Ik ben toch maar mijn 10.7 gaan halen en dat was maar goed ook. Het ging een stuk beter ondanks een rare start; Ik besloot bij de boot te blijven liggen en het risico te lopen dat het veld niet ging varen. Ik deed dat erg onhandig en er kwamen een paar surfers over me heen dobberen. Ik besloot toen op het startsignaal overstag te gaan en de ankerlijn van de boot even te inspecteren….;-) Toch kwam ik redelijk weg en als eerste over stuurboord. Ik wist dat de upwind korter was en ging al snel overstag, de wind draaide zodat ik de boei toch ver overzeilde. Jammer, maar ik zag dat ik erg goed zat! Doordat mijn snelheid erg goed is als ik een graadje lager kan varen, kon ik de diegene die onder me lagen (Woitec, Arnon en Polanowski) nog even inhalen, een heerlijk gevoel! Wat een vrije wind als je voorin zit! Downwind gingen er velen onderuit door de harde windvlagen en de optimisten die een kruisrakje in onze baan maakten. Ik heb op safe gespeeld en nog een plaats of 4 verloren, maar mischien gingen ze ook gewoon beter. Nog een aantal valse starters er tussen uit resulteerde in een 7e plaats.

Eindklassement

Pieter had nog een valse start en zakte naar 8, Ben had de nu echt voldoende wind en werd uiteindelijk 12. Roy ging ook met harde wind “redelijk” maar een 18 plaats is voor hem niet erg goed. Ron als master kampioen 19e met de meest constante reeks. Ik was blij dat ik Wilko nog kon inhalen, die trouwens supergoed voer. Niet alleen ging hij erg hard, maar hij wist dit ook in resultaten om te zetten. Ik heb zelf niet het doel tussen 10 en 15 gehaald, maar in zo'n enorm groot veld was niet al te veel te halen... Mijn slechte momenten en de verbeter punten: De hoogte in een groot veld met klots-golven moet beter. De starts waren goed, maar ik had toch vaker met de mannen over stuurboord moeten gokken. (Dat gaat wel ten koste van je gezondheid) Verder heb ik tijdens de eerste dag wat punten laten liggen; in de voorronden moet je superscherp zijn, in een zwakker veld telt namelijk elke plaats dubbel. Al met al ben ik niet on tevereden en gaan we door naar de NK en WK.